P&P bild

Peak Hoverberg 2014

24 jui

Årets upplaga var av det varierande slaget. Samling för avfärd 11.00. I vanlig ordning på Rörstrandsgatan 25. Till start Mikael Dahlbeck, Fredrik Andersson och undertecknad. Andra tillfrågade hade flera mer eller mindre godtagarbara skäl att inte komma med. Inte tid, för långt, inte tränat, sofflocket lockar, semester med frugan etc.

Uppvärmning i lugn takt i 30 graders värme fyra mil till Arlanda. Vid incheckningen av cykelpaket var detta en alldeles särskild procedur. Två barnvagnspåsar per cykel fungerade utmärkt och täckte precis in cykelpaketet utan att ta av något av hjulen.  Säkerhetsvakten vid specialbagaget upplyste om var bagagetaggen skulle på. Allt klart trodde vi. Då kom en vänlig holländare med cykel fram och upplyste om att ringarna måste tömmas på luft. Annars kanske det smäller ombord. Nedrans! Vi som på Cykloteket hade laddat luft till bristningsgränsen på stenhårda 8 bar tryck.

Max megahamburgare till lunch och SAS till Gardemoen. Som en nyfiket barn kunde jag följa vår vägsträckning norrut vid inflygningen. Att sedan få cyklarna till bagagebandet tog  långsamma 1,5 timma.

I med luft med handpump så mycket vi orkade vilket gav ca 3-4 bar. Inte alls tillräckligt men det enda vi kunde göra för stunden. Väl ute från flygplatsen kom åska och skyfall. Det var sköna 20 grader i luften så vi cyklade på. GPSen irrade runt oss ett tag på Gardemoen innan vi kom på rätt håll och skön väg via Eidsvoll Verk och klättring i 10 km följt av skön nedför i 5km innan framme 21.00 vid värdshuset Milepellen i Sand.  Stretching och lax till middag. Dessutom kallade Feffe in två öl vardera, hm sen var det stopp och natti.

25 juli
Frukost 05.30, iväg 06.00. Strålande väder hela dagen, på gränsen till för varmt. Böljande backar upp och ned. Vackert med stora vyer. Kämpiga luftningar strax söder och norr om Trysil. Upp på 650 möh. Undersköna nedförslöpor. 60 km/tim. Kaffestopp i Elverum och tryck i däcken. Åtta bar, skönt. Gör stor skillnad. Hetta,  30 grader och stort behov att fylla på vatten på mackar och i bondgårdar. Efterlängtat stopp i Östbye och lunch med massor av  dricka. Så vid svenska gränsen strax norr Granfjällsstöten kom följebilen med Sten och Olav som bjöd upp till isglass och läsk. Strax efter gränsen porlade en bäck där vi sträckte ut i njutbara drag. På rull sista sträckan rakt norrut till Särna med ankomst gästhuset 20.00. Kall öl på verandan och köttbullemeny uppdukad av följebilens goa gubbar. Pratglad dalmas hade svårt att hålla igen. Han var visst världsmästare i allt.

26 juli
Knapert med sömn, mycke snarkningar. Start i vanlig ordning 06.00 efter frukost. Skön sträckning på myrberget helt själva med naturen, inte en bil, inte en älg. med stigning från 350 till 650 meter ö.h., sex mil i bredd till Lillhärdal. Där bjöd följebilen på kaffe och gott glatt umgänge. Sträckan till Sveg är i stort sett i tre mil en lång nedförsbacke. Konditoriet i Sveg bjöd på gifflar. Vi dukade upp i skuggan och laddade kompassen för fjällen. 15 mil kvar.
     Vacker natur uppåt fjällvärlden, med skönt dopp i bäck, välbehövligt källvatten och framme på Tonys pizzera i Vemdalen. En calzone trycktes in på fem minuter. Vila, saltlakrits, oliver och laddning för stingningen 7 km till Skalet från 400 till 700 möh. Puh, pust och stön, kaffe och gudomlig nedför, via Klövsjö GK, och sedan ytterligare en kraftansträngning. 5 km mödonsamt uppför följt av belöningen 10 km utförslöpa i stort sett ända fram till Åsarna.
     Återhämtningen är viktig, så vi tog det lugnt sista två milen till Svenstavik. Innan avfarten mot Berg dyker Micke Paulsson upp med cykel vid vägrenen.  Jag stannar upp något och slår följe. Micke och Feffe tar täten drar på med eskort av två MC-cyklister på varsina HD. Det är kusin Ulf Paulsson och Paula som  kommit ned från Östersund. Tankarna går till OS i Montreal 1976 när Berndt Johansson tog guld. I tillägg är det flera bilar och jeepar från släkten som hjälper oss med farten sista milen. Tempot ökar markant, 5km kvar. Jag bestämmer mig för att cykla ikapp täten. Det var inte lätt, högt tempo, säkert 35-40km/tim. Mot mer normala 25km/tim. Först i Hoverberg var jag ikapp bakom MC eskorten. Sedan började stigningen vid Segers, trötta ben, efter ytterligare 2 km kom så avfarten till Hoverbergstoppen. 
     Om backarna i Norge och i Vemdalen var branta är det ingenting i jämförelse mot Hoverberget. 3km med stigning från 200 till 548 möh. Och det börjar direkt med "väggen" för att man ska få smaka på det sura direkt. Ståendes på den lägsta växeln ettan av 21, är det precis att tramporna går runt. Det är i stort fyra av dessa djävulusiska partier som ska avverkas innan man når toppen. Inte mycket till vila mellan dessa cirka 20 graders lutningar. När vi vet att mottagningskommitte, släkt och vänner med skumpa och kalla drycker väntar på toppen tar vi i lite extra och kraftsamlar det sista för att utpumpade nå målet - Hoverbergstoppen.
     När vi dessutom vet att en badbalja med kalla öl och serverad middagsbankett väntar på kvällen så är det värt mycken möda. 

Det var tredje året i rad som Peak Hoverberg genomförs. Tidigare sträckning har varit från Stockholm via Bollnäs 53 mil och via Rättvik 61 mil. Med en övernattning och alltid med avslutande brant klättring (18-20 grader) 3 km upp till Hoverbergstoppen i Jämtland. 

Program

Torsdag 24 juli
11.00  Start Rörstrandsgatan 25. Cykling 4 mil till Arlanda,
13.00  Incheckning cykelpaket Arlanda terminal 5
14.30  SAS till Oslo/Gardemoen,
16.00  Cykling 5 mil till Sands värdshus milepellen.
19.00  Middag köttkake med en pils

Fredag 25 juli
05.30  Frukostpaket
06.00  Start Sands -Elverum 5 mil
09.00  Extra frukost
11.00  Elverum-Trysil 7 mil
14.00  Lunch
15.00 Trysil-Särna 10 mil
18.00  Särna B&B dubbelrum och Olav & Stens köttbulletallrik efter totalt 22 mil.

Lördag 26 juli
05.30  Frukost
06.00  Särna-Lillhärdal 6mil
09.00  Extra frukost
09.30. Lillhärdal-Sveg 4 mil
11.00  Lunch i Sveg
12.00 Sveg-Vemdalen 6 mil
14.30 Måltid Vemdalsskalets bageri
15.30  Vemdalen-Hoverberg 7 mil
18.30  Ankomst klättring Hoverbergstoppen
20.00  Jämtborgen badbalja, älgskav, prisutdelning, cykelbankett och skön säng

Söndag 27 juli
Med busstransport eller följebil åter till Stockholm

Distans/Tempo
Vi cyklar 9+22+23 = 54 mil på tre dagar
Vi håller ihop, åtminstone till Hoverbergsbacken är inom räckhåll. Snittar 26-27 km/tim. Många backar. Många korta stopp. Du bör ha en bra landsvägsracer, hygglig grundkondition och under året träningscyklat ca 80-100 mil.

Kostnad
2 500 kr per person som inkluderar följande:
- Flyg enkelbiljett med SAS Stockholm-Oslo
- Sovbädd tre nätter
- Tre frukostar, tre luncher, två extra måltider,. två middagar inkl dryck
- Jämtborgen uppvärmd badbalja och komfort
- Jämtländsk traditionell cykelbankett dag tre mat och dryck.
- Kostnad för följebil, med transport av extra utrustning, dryck, bars etc
- Cykeltröja

Följebil
Olav Ljungh, Sten Sundeman

Sponsorer
Larm Assistans, huvudsponsor
LottiP. cashmere collection
Feffes Koncept & Innovation
MOVE Publications
Jämtborgen
hdesignlab
Aviolinx
BTJ

Arrangör
P&P Meetings

Anmälda
Fredrik Andersson, Feffes koncept & Innovation
Mikael Dahlbeck, EY
Lennart Paulsson, P&P Meetings

Delsträckor
Mikael Paulsson, Jämtborgen