Vad kännetecknar en bra Moderator?
Har du tänkt på vilken avgörande roll en moderator har för framgången och resultatet från ett möte. Hen står i centrum, ramar in mötet, är nogsam med att se och höra deltagarna. Är publikens språkrör men samtidigt talarnas budbärare, stärker budskapen, samtalar, ställer frågor. Har nära kontakt med teknikern, eventarrangören, cateringansvarig och alla andra involverade i mötet. En minst sagt mångfacetterad roll.
En bra moderator har flera viktiga egenskaper:
1. Tidspolis
En moderator bör se till att publik och talare håller utsatta tider. En egenskap nog så viktig för mötets framgång.
2. Neutralitet: En moderator bör vara opartisk och neutral, och inte ta ställning för något av parterna i en diskussion eller debatt.
3. Förmåga att lyssna: En moderator bör vara en god lyssnare som kan ge alla deltagare i diskussionen möjlighet att uttrycka sina åsikter.
4. Respekt: En bra moderator visar respekt för alla deltagare i diskussionen och deras åsikter.
5. Kunskap: En moderator bör ha god kunskap om ämnet som diskuteras, så att denne kan hålla en konstruktiv och informativ diskussion.
6. Påläst. En moderator bör kunna så mycket som möjligt utantill. Talare vid namn, titel och ämne. Påannonsering och frågor.
7. Förmåga att hantera konflikter: Ibland kan diskussioner leda till konflikter. En bra moderator bör kunna hantera dessa på ett professionellt och effektivt sätt.
8. God organisatorisk förmåga: En moderator måste planera och organisera diskussionen på ett strukturerat och effektivt sätt för att se till att alla deltagare har en rättvis chans att delta.
9. Tålamod: En moderator behöver ha tålamod för att hålla en relativt lugn diskussion, och för att förbli engagerad och aktiv under hela diskussionsperioden.
10. Humor. En moderator bör kunna skapa god stämning, bjuda på sig själv. Skoja lite, men inte vara pajas. Det ska vara skojigt men proffsigt, gärna situationskomik. ”Måste berätta, idag på vägen hit…”