10 bästa tipsen för mötets marknadsföring
Hur du får deltagare till dina kurser och seminarier.
Ofta lyckas vi väldigt bra med innehåll och vad syftet är med mötet. Men att sedan locka publik i det stora utbudet är desto svårare. Här mina 10 som blev 13 viktigaste läropunkter, om du följer de kan jag inte garantera att du får fullsatt men du är en god bit på vägen. Upd dec 2020.
- Ha din marknadsföringsplan klar flera månader innan eventet.
- Hitta nyckelpersoner, ambassadörer som kan vara din viktigaste draghjälp.
- Håll de som anmält sig varma, då kan de tipsa andra.
- Skapa entusiasm! Som att ”missa inte detta”, ”alla borde komma på eventet”
- Det bör klart framgå vad temat är.
- Glöm inte att eventet ska andas nyhet, som en pressrelease! Vad är nytt som inte kan förmedlas på annat sätt?
- Använd medier - pressrelease, journalister.
- Skapa och förmedla en teaser, filmklipp eller liknande.
- Håll en workshop, ge smakprov och sälj biljetter på tidigare, andra events.
- Gör ett säljbrev, en folder. Ska vara kortfattad, enkel och proffsig, ge ut, skicka brev.
- Jobba med och bemöt invändningar ”att inte komma” som tex, har inte råd, fel ort, okända talare, tidigare lågt anseende etc…
- Var beredd på att konkurrensen är hög. Se till att nå ut till många. Ta hjälp av partners.
- Ha din back-up plan klar. Ersättare, alternativ lokal, alternativt datum, digitalt kontra analogt.